Metodologia

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Pel que se sap, el sistema d’ensenyament reglat del dibuix va néixer i va començar sent un derivat de la cal·ligrafia a l’antiga Edat Mitjana en els monestirs. Complia unes necessitats purament il·lustratives del text que el precedia, sent dibuixos de petit format i realitzats en els manuscrits.

Va ser entrat el segle XV on els artistes, que fins al moment eren considerats artesans, deixen la pràctica i l’ensenyament dels monestirs, lògies i gremis per ser reunits ja en tallers o als palaus dels mecenes. És en aquest moment quan el dibuix comença a ser considerat i utilitzat com a plasmació gràfica de conceptes o de projectes, donant lloc a les primeres acadèmies artístiques com a nous centres d’ensenyament. S’estableix ràpidament per tot Europa un sistema pedagògic concret, considerant el dibuix com la base fonamental en l’educació artística. Es sistematitza un programa d’aprenentatge que consistia en la còpia de dibuixos o de cartilles, passant per l’estatuària clàssica fins a arribar al model humà al natural. Un programa perfectament seqüenciat que dotava l’artista del millor saber fer i un control de la tècnica immillorable.

BcnAcademyofArt_Metodologia

El temps evoluciona els conceptes, i alhora l’art aconsegueix la seva emancipació, deixant de ser vist com un ofici. La pintura i el dibuix es tornen una mica més personals i lliures, fora de les normes acadèmiques i estatals, com exigia el sistema d’educació reglamentat per les antigues acadèmies. Però els conceptes a través de la història poden arribar a ser antagònics i passar d’estrictes normatives a llibertats absolutes, creant una dualitat contrària entre un art subjecte a criteris i normes determinades i un art que rebutja qualsevol plantejament coercitiu i restrictiu en la llibertat creadora.

Aquesta llibertat artística conceptual i tècnica, model d’ensenyament que fins a dia d’avui perdura, ha ocasionat la pèrdua de l’ofici i poc a poc del saber fer en èpoques passades tan valorat. El nou concepte i estètica dels valors artístics va influir i segueix influint directament en el model d’educació i concepció de l’ensenyament, vivint les seves repercussions fins a l’actualitat.

BcnAcademyofArt_Metodologia_2

A la Acadèmia d’Art de Barcelona defensem l’art clàssic academicista com a programa pedagògic útil per a qualsevol disciplina creativa. L’art acadèmic no és en si una finalitat, és una etapa i un període d’aprenentatge per als artistes, on adquireixen la base i el control necessaris per a posteriori representar una visió de manera figurativa i realista albergant propostes i corrents tant dibuixístiques com pictòriques més modernes i contemporànies.

Es fa difícil trobar a dia d’avui a Espanya un tipus d’ensenyament que aprofundeixi amb el dibuix com a base de l’aprenentatge artístic, afectant en la futura qualitat de l’art realista-figuratiu, un art que sense ofici difícilment pugui sobreviure.

0 Flares Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Facebook 0 Filament.io 0 Flares ×

Veure més